Het gebruik van Google Ads (voorheen bekend als Google Adwords) kan de meest winstgevende beslissing zijn die u voor uw bedrijf maakt. Leer hoe u ze vandaag nog effectief kunt gebruiken.
Het gebruik van Google Ads zou wel eens de beste beslissing kunnen zijn die u voor uw bedrijf maakt.
Dit is niet overdreven.
Mensen gebruiken Google om 3,5 miljard keer per dag te zoeken. Elke zoekopdracht biedt kansen voor u om uw merk onder de aandacht van meer gebruikers te brengen.
Dit betekent meer leads, conversies en verkopen.
Dat is waar Google Ads om de hoek komt kijken.
Google Ads stelt u in staat om te adverteren en uw producten en diensten te promoten wanneer gebruikers zoeken op relevante zoekwoorden. Als het goed wordt gedaan, heeft het de potentie om turbo-charge leads en sales.
Laten we eens een kijkje nemen op wat Google Ads zijn, hoe ze werken, en spring in het exacte proces dat u kunt gebruiken om het op te zetten voor uw bedrijf vandaag.
Inhoudstafel
- Wat zijn Google Ads?
- Hoe werken Google Ads
- Soorten Google Advertenties
- Google advertentie kosten
- Hoe Google Keyword Planner te gebruiken voor uw advertenties
- Hoe te adverteren op Google (eenvoudige methode)
- Hoe te adverteren op Google (Geavanceerde methode)
- Hoe uw Google advertentie te volgen met Google Analytics
- Tips voor het uitvoeren van Google advertentie campagnes
Wat zijn Google Ads?
Oorspronkelijk heette de dienst Google Adwords, maar het zoekmachinebedrijf heeft hem in 2018 omgedoopt tot Google Ads.
De manier waarop het werkt, blijft in wezen hetzelfde: wanneer gebruikers op een trefwoord zoeken, krijgen ze de resultaten van hun zoekopdracht op een zoekmachineresultatenpagina (SERP). Die resultaten kunnen een betaalde advertentie bevatten die gericht is op dat trefwoord.

U kunt zien dat alle advertenties bovenaan de SERP staan. Ze zien er ook bijna identiek aan de organische zoekresultaten op te slaan voor de vetgedrukte “Ad” aan de bovenkant van het bericht.
Dit is goed voor de adverteerder, omdat de eerste resultaten op Google meestal de overgrote meerderheid van het verkeer voor zoekopdrachten.
Echter, de aankoop van reclame op Google niet per se zorgen voor de bovenste plek. Immers, je zult waarschijnlijk een heleboel andere marketeers hebben die concurreren voor hetzelfde zoekwoord via Google Ads.
Om deze rankings te begrijpen, laten we eens een kijkje nemen naar hoe Google Ads precies werken.
Hoe Google Ads werken
Google Ads werkt volgens een pay-per-click (PPC) model. Dat betekent dat marketeers zich richten op een specifiek zoekwoord op Google en biedingen doen op het zoekwoord – concurrerend met anderen die zich ook richten op het zoekwoord.
De biedingen die u doet zijn “maximum biedingen” – of het maximum dat u bereid bent te betalen voor een advertentie.
Bijvoorbeeld, als uw maximale bod is $ 4 en Google bepaalt dat uw kosten per klik is $ 2, dan krijg je die advertentie plaatsing! Als ze bepalen dat het meer is dan $ 4, krijg je niet de advertentie plaatsing.
Als alternatief kunt u een maximum dagbudget voor uw advertentie instellen. Je zult nooit meer uitgeven dan een specifiek bedrag voor die advertentie per dag, waardoor je een beter idee krijgt van hoeveel je moet begroten voor je digitale advertentiecampagne.
Marketeers hebben drie opties voor hun biedingen:
- Kosten-per-klik (CPC). Hoeveel u betaalt wanneer een gebruiker op uw advertentie klikt.
- Kosten-per-miljoen (CPM). Hoeveel u betaalt per 1000 advertentie-impressies.
- Kosten-per-betrokkenheid (CPE). Hoeveel u betaalt wanneer een gebruiker een specifieke actie uitvoert op uw advertentie (zich inschrijft voor een lijst, een video bekijkt, enz.).
Google neemt dan het bod bedrag en koppelt het aan een beoordeling van uw advertentie genaamd een Quality Score. Volgens Google:
“Quality Score is een schatting van de kwaliteit van uw advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s. Advertenties van hogere kwaliteit kunnen leiden tot lagere prijzen en betere advertentieposities.”
Het scoregetal ligt tussen 1 en 10 – waarbij 10 de beste score is. Hoe hoger je score is, hoe beter je zult ranken en hoe minder je hoeft uit te geven aan conversie.
Uw Quality Score gecombineerd met uw bod bedrag creëert uw Ad Rank – de positie van uw advertentie zal verschijnen in de zoekresultaten pagina.
En wanneer een gebruiker de advertentie ziet en erop klikt, betaalt de marketeer een kleine vergoeding voor die klik (dus pay-per-click).
Het idee is dat hoe meer gebruikers op de advertentie van een marketeer klikken, hoe groter de kans is dat ze de doelen van de advertentie bereiken (bijv. een lead worden, een aankoop doen).
Nu u weet hoe Google-advertenties werken, laten we eens kijken naar de verschillende soorten Google-advertenties die u kunt gebruiken voor uw campagne.
Soorten Google-advertenties
Google biedt een verscheidenheid aan verschillende campagnetypes die je kunt gebruiken:
- Zoek campagne
- Weergavecampagne
- Winkelen campagne
- Video-campagne
- App-campagne
Laten we nu eens kijken naar elk campagnetype om te zien hoe ze werken – en welke u het beste kunt kiezen.
Zoekcampagne
Zoek campagne advertenties verschijnen als een tekst advertentie in de resultaten pagina voor het trefwoord.
Bijvoorbeeld, hier zijn de zoek campagne advertenties voor het trefwoord “laptops”:

Dit zijn de advertenties waar je waarschijnlijk het meest bekend mee bent. Ze verschijnen op de zoekresultaten pagina met het zwarte “Ad” symbool naast de URL.
Zoals u kunt zien, zijn tekstadvertenties echter niet de enige soort advertenties in het zoeknetwerk. U kunt uw advertenties ook laten verschijnen in Google Shopping. Dat brengt ons bij…
Shopping campagne
Met een shopping campagne kunt u uw producten op een veel visuelere manier promoten. Deze advertenties kunnen als afbeeldingen op de zoekresultatenpagina verschijnen:

Als u een fysiek product hebt, kunnen Google Shopping-advertenties gekwalificeerde leads opleveren door uw product rechtstreeks aan klanten te tonen.
Display-campagne
Het Display Netwerk maakt gebruik van Google’s uitgebreide website partners om je advertentie te tonen op verschillende websites over het hele internet. En er zijn een aantal verschillende manieren waarop ze verschijnen. Ten eerste kan je advertentie verschijnen op websites van derden, zoals deze:

Video campagne
Dit zijn advertenties die vooraan in YouTube-video’s verschijnen in de vorm van pre-rolls. Video campagne pre-roll advertenties
“Wacht, hebben we dit niet net behandeld met het Display Netwerk?” Dat hebben we gedaan! Maar Google biedt de mogelijkheid om specifiek voor video-advertenties te kiezen, in plaats van breder te adverteren op het Display Network.
Dit is perfect als je een geweldig idee hebt voor een videoadvertentie dat je wil uittesten. De video campagne advertenties komen in een verscheidenheid van verschillende vormen. Er zijn skippable videoadvertenties zoals deze hierboven. Er zijn unskippable advertenties zoals deze:
Unskippable video ads
Er zijn discovery ads die je kunt vinden op de zoekresultaten pagina van specifieke zoekwoorden: Discovery ads zoekresultaten paginaEn er zijn de verschillende overlays en banners die je hierboven kan zien.
App campagne
Net als videoadvertenties zijn ook app-advertenties opgenomen in het Display Netwerk, maar ze kunnen worden gebruikt voor gerichte campagnes.
App-campagne Display Netwerk
Hiervoor ontwerp je niet elke individuele app-advertentie. In plaats daarvan nemen ze je tekst en middelen zoals foto’s en richten ze de advertentie voor je in.
Het algoritme test verschillende combinaties van middelen en gebruikt degene die het beste presteert vaker.
Nu u weet welke soorten advertenties u kunt maken met Google, laten we eens een kijkje nemen op de kosten.
Google advertentie kosten
De gemiddelde kosten per klik in de Verenigde Staten liggen meestal tussen $1 en $2.
Echter, de kosten van uw specifieke Google-advertentie varieert op een aantal factoren. Deze factoren omvatten de kwaliteit van uw website en hoeveel u biedt.
Als zodanig, is de kostprijs gaat variëren van advertentie tot advertentie.
Om te begrijpen hoeveel Google-reclame gaat kosten uw bedrijf, moet u eerst begrijpen de Ad Auction systeem.
Wanneer een gebruiker zoekt op een trefwoord dat u zich richt, Google springt automatisch in veiling mode en vergelijkt uw Ad Rank met die van elke andere marketeer gericht op dat trefwoord.
Als u denkt dat een groot advertentie budget met grote maximale biedingen goed te rangschikken, denk opnieuw. Google’s Ad Auction en Ad Rank systeem bevoordeelt websites die gebruikers het meest helpen met een hoge Quality Score over lagere.
Dus je zou kunnen zien dat uw CPC veel lager dan een enorme Fortune 500 bedrijf met een groot advertentiebudget alleen maar omdat je advertentie was van betere kwaliteit.
Nu dat je de kosten kent, de soorten advertenties die je kunt maken, en wat Google Ads zijn, laten we eens kijken hoe je je advertenties kunt optimaliseren met Google Keyword Planner.
Hoe gebruik je Google Keyword Planner voor je advertenties
Google Keyword Planner is de gratis keyword tool van Google om u te helpen bij het kiezen van de keywords waar uw bedrijf zich op zou moeten richten.
De manier waarop het werkt is eenvoudig: Zoek naar woorden en zinnen gerelateerd aan uw bedrijf in de zoekwoordplanner. Het zal dan inzichten verschaffen over deze zoekwoorden, zoals hoe vaak mensen er naar zoeken.
Het zal u ook voorgestelde biedingen geven voor bedragen die u zou moeten bieden op het trefwoord, evenals hoe concurrerend bepaalde zoekwoorden zijn.
Vanaf daar, zult u in staat om betere beslissingen te nemen met betrekking tot uw Google Ads campagne.
Aan de slag gaan is eenvoudig.
Stap 1: Ga naar Keyword Planner
Ga naar de Google Keyword Planner website en klik op Ga naar Keyword Planner in het midden.
Ga naar Keyword Planner
Stap 2: Stel uw account in
Instellen Google Ads account. Zorg ervoor dat u bent aangemeld bij uw Google-account. Zodra u dat doet, klikt u op Nieuw Google Ads Account in het midden van de pagina. Op de volgende pagina bevestigt u dat uw bedrijfsgegevens correct zijn door uw land, tijdzone en valuta te kiezen. Als alles er goed uitziet, klikt u op Verzenden. Google Ads account bedrijfsinformatie bevestigen. Wanneer u dat doet, wordt u doorgestuurd naar een felicitatiepagina. Klik op Uw campagne verkennen. Google Ads Verken uw campagne
Stap 3: Ga naar Google Keyword Planner
Je komt dan op je Google Ads campagne dashboard. Klik in het bovenste menu op Tools & Settings. Klik vervolgens op Keyword Planner.
Tools & Instellingen Keyword Planner
Je wordt dan naar de Google Keyword Planner gestuurd. Om nieuwe trefwoorden te vinden om te targeten, gebruikt u hun Ontdek nieuwe trefwoorden tool. Deze tool stelt u in staat om te zoeken naar relevante trefwoorden en een lijst van ideeën te genereren voor nieuwe trefwoorden die u zou kunnen targeten.
Ontdek nieuwe trefwoorden tool
Laten we eens kijken naar een voorbeeld: Stel je voor dat je een hardloopschoenenwinkel runt. Misschien wil je je richten op trefwoorden rond loopschoenen en wedstrijdtraining. Uw zoekwoorden zouden er ongeveer zo uit kunnen zien:
Hardloopschoenen winkel doel trefwoorden
Wanneer u klikt op Get Results zal het u voorzien van uw lijst met trefwoorden en u de volgende informatie over hen laten zien:
- Gemiddelde maandelijkse zoekers
- Concurrentie
- Ad impressie aandeel
- Top van pagina bod (laag bereik)
- Top van pagina bod (hoog bereik)
Het zal u ook een lijst van voorgestelde zoekwoord ideeën laten zien.